بررسی تکنيکی خبرنويسی در حوزه ی معلوليت
آموزشی ، علمی و خبری

چهارم: در متن آمده که “افراد ناتوان و معلولان بايد در جامعه از بالاترين احترام و مهمان‌نوازی برخوردار باشند”؛ درحاليکه تا جايی که من مطلع و آشنا به اين حوزه هستم، بيشتر افراد دارای معلوليت خواهان سهم برابر از تمامی حقوق اجتماعی هستند و نه بيشتر از افراد غيرمعلول .

پنجم: در همان جمله ی بالا که نقل کردم، واژه ی “مهمان نوازي” برايم آزاردهنده است و فکر می کنم تداعی گر اين است که افراد دارای معلوليت، همچنان به عنوان افرادی در جامعه تلقی می‌شوند که مثل “مهمان” بايد مورد پذيرايی قرار بگيرند؛ يعنی بازهم تقويت همان ديدگاه کليشه ای “سربار بودن” در جامعه .

ششم: در اين متن، معلوليت “ذهني” جايگاهی مترادف با معلوليت “جسمي” پيدا کرده است؛ در حالی که اين دو مقولاتی کاملا جدا هستند و فکر نمی کنم در يک فضای واحد قابل بررسی و تعميم باشند. شيوه‌ی استفاده‌ی افراد دارای معلوليت ذهنی از امکانات اجتماعی با شيوه‌ی استفاده‌ی افراد دارای معلوليت جسمی متفاوت است .

و در نهايت، متاسفانه حروف “س” و “ش” روی کيبورد کامپيوتر در مجاور هم قرار ندارند که تصور کنيم خبرنگار يا تايپيست اين خبر، کلمه ی “مساعد” را به اشتباه “مصاعد” تايپ کرده است. سايت‌های خبری و رسمی، شبيه وبلاگ يا سابت‌های شخصی نيستند که اشتباه تايپی يا املايی در آنها به سادگی قابل‌چشم‌پوشی و بخشش باشد .

همانطور که اشاره کردم، متاسفانه خبرنگاران هيچ آموزشی برای نحوه ی پرداختن به موضوع معلوليت نمی بينند و همين سبب می شود بجای اينکه خدمتی به پيشبرد حقوق معلوليت کنند، به کليشه های رايج و غلط فکری دامن بزنند .

برای اينکه به احتمال خيلی اندک، خبر از روی خروجی ايسنا برداشته نشود، متن خبر را کپی می کنم و در زير می گذارم. لينکش را هم بعد از متن خبر می بينيد .

 

 آمارهای جديد نشان داد؛

نيمی از معلولان انگليسی حين استفاده از وسايل نقليه عمومی مورد بی‌حرمتی قرار می‌گيرند

سرويس: آسيب‌های اجتماعی

۱۳۹۰/۰۳/۲۴

۰۶-۱۴-۲۰۱۱

 ۱۱:۰۹:۳۰

۹۰۰۳-۱۴۸۴۸ : کد خبر

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران

سرويس: آسيب‌های اجتماعی

رييس يک انجمن خيريه حمايت از معلولان در انگليس طی گزارشی اعلام کرد: نيمی از معلولان و ناتوانان در اين کشور حين استفاده از وسايل نقليه عمومی مورد بی‌حرمتی قرار می‌گيرند .

 به گزارش سرويس«اجتماعي» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،«آليس می‌نارد» در اين باره به رسانه‌های رسمی انگلستان خاطرنشان کرد: افراد ناتوان و معلولان بايد در جامعه از بالاترين احترام و مهمان‌نوازی برخوردار باشند، اما متاسفانه در جامعه کنونی اين کشور تنها مورد بی‌حرمتی و توهين قرار می‌گيرند و اين روند به هنگام استفاده از وسايل نقليه عمومی بيشتر می‌شود .

اين زن جوان که همراه پدرش انجمن خيريه حمايتی از معلولان «اسکوپ» را راه‌اندازی کرده است در اين باره به روزنامه ديلی‌ميل يادآور شد: من به دليل نوعی معلوليت جسمی از ويلچر استفاده می‌کنم و خودم حين استفاده از وسايل نقليه عمومی به شدت توسط راننده، کمک راننده يا ساير مسافران مورد توهين قرار گرفته‌ام، چرا که اکثر پرخاشگری افراد به دليل اين است که بايد به افرادی چون من برای پياده يا سوارشدن کمک کنند. من هم تصميم گرفتم برای آشنا کردن مردم با وضعيت معلولان ذهنی يا حرکتی اين انجمن را تاسيس کنم .

به گزارش ايسنا، رييس اين انجمن خيريه گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نيمی از معلولان جسمی حرکتی يا ذهنی انگلستان مورد بی‌حرمتی قرار می‌گيرند؛ چرا که آموزش همگانی برای چگونگی برخورد با آنان توسط مقامات و مسوولان صورت نگرفته است، به طوری که ۳۱ درصد از معلولان توسط رانندگان اتوبوس مورد تبعيض يا بی‌حرمتی قرار گرفته و چهار درصد هم توسط راهبران قطارها مورد بی‌توجهی قرار می‌گيرند .

« نورمن بيکر» وزير حمل‌ونقل انگلستان در اين‌باره اعلام کرده است که آمارهای اين انجمن حمايتی نااميدکننده و تاحدی غيرواقعی است. با اين حال، اين مقام مسوول به افراد معلول قول مصاعد برای ايجاد تغييرات در روند حمل‌ونقل داده است؛ چرا که براساس آمارها و گزارش‌های موجود بسياری از افراد ناتوان و معلولان بر اين باورند که حمل‌ونقل عمومی کانون بحران خشونت و سوءاستفاده از آنان است .

  انتهای پيام

کد خبر: ۹۰۰۳-۱۴۸۴۸

لينک خبر در سايت ايسنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب: بررسی تکنيکی خبرنويسی در حوزه ی معلوليت,
ارسال توسط هوشیار

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 126798
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1



onLoad and onUnload Example

پيام امروز:

Google


در اين سايت
در كل اينترنت

روزشمار غدیر
ساعت فلش مذهبی
دعای فرج